lördag, mars 23, 2013

Långpannebröd

Fick ett recept av min vän Karin och idag fick jag äntligen lite lust att baka!!!

Mitt blev lite platt...men gott :)


50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Tillagning

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
2. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
3. Sätt ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar